Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Spoedgeval

Patiëntervaringsonderzoek Chronische Zorg

Publicatiedatum:

In juni heeft een patiëntervaringsonderzoek plaatsgevonden onder patiënten met astma, COPD, diabetes of een (verhoogde kans op) hart- of vaatziekte.

In juni heeft een patiëntervaringsonderzoek plaatsgevonden onder patiënten met astma, COPD, diabetes of een (verhoogde kans op) hart- of vaatziekte. Alle 29 huisartsenpraktijken en -centra van Stroomz hebben de vragenlijst PREM Chronische Zorg aan hun patiënten verstuurd per mail. In totaal zijn er ongeveer 25.000 vragenlijsten verstuurd. Bijna 6.000 patiënten (23,6%) vulden de vragenlijst in.

We willen alle patiënten die de vragenlijst hebben ingevuld daarvoor bedanken! Met deze informatie kunnen wij onze zorg verbeteren.

Belangrijkste resultaten rapport Stroomz totaal

Wat gaat goed?

Patiënten beoordelen hun zorgverlener met gemiddeld een 8,2. 83% van de patiënten beveelt hun zorgverlener aan. Zij zijn vooral tevreden over:

  • de zorgverlener legt begrijpelijk uit (93,2% Ja)
  • ik vertrouw mijn zorgverlener (91,1% Ja)
  • ik kan mijn vragen aan de zorgverlener stellen (89,4% Ja)

Regelmatig genoemde complimenten zijn dat de zorgverlener geïnteresseerd, deskundig en vriendelijk is.

Wat kan beter?

De laagste percentages zijn tevreden over:

  • mijn zorgverlener heeft interesse in mijn persoonlijke situatie, bijvoorbeeld in mijn gezin of in mijn problemen (66,8% Ja)
  • met de hulp van mijn zorgverlener ga ik beter om met mijn ziekte (66,8% Ja)
  • ik bespreek samen met mijn zorgverlener hoe ik aan mijn gezondheid wil werken (74,2% Ja)

Patiënten geven veelvuldig aan dat de zorgverlener het (te) druk heeft en het mede daardoor langer duurt voordat ze terecht kunnen. Ook is de telefonische bereikbaarheid niet altijd naar tevredenheid. Een deel van de patiënten zou graag vaker controles hebben. Een deel vindt dat er nog vaker gekeken mag worden naar alternatieve behandelingen in plaats van medicatie.

Afgelopen jaren zijn we binnen Stroomz bezig geweest om de zorg aan patiënten met astma, COPD, diabetes of een (verhoogde kans op) hart- en vaatziekte te herontwerpen, zodat deze toekomstbestendig en beter afgestemd wordt op de behoeften van patiënten. Deze meer flexibele zorg en de toenemende aandacht voor leefstijl zal bij gaan dragen aan het verbeteren van de punten waar patiënten nu het minst tevreden over zijn.

Gewenste vorm van contact met de praktijk

In het onderzoek zijn vragen gesteld over de gewenst vorm van contact. Patiënten blijken in de toekomst graag meer contact via fysiek consult, e-mail of beeldbellen te willen.

Wat wij doen met de resultaten

Het rapport wordt besproken met iedereen binnen Stroomz die betrokken is bij de algemene afspraken over de zorg aan patiënten met astma, COPD, diabetes en mensen (met een verhoogde kans op) hart- of vaatziekten. Ook wordt het rapport besproken met de cliëntenraad en de Raad van Toezicht.

Elke praktijk of centrum ontvangt een rapport over de eigen locatie waarbij de resultaten worden vergeleken met Stroomz totaal. Ook ontvangen ze de complimenten en tips van hun eigen locatie. Met deze informatie kunnen zij de zorg aan u gericht verbeteren.

Het volledige rapport

Alle resultaten zijn terug te vinden in een uitgebreid rapport Stroomz totaal. Klik hier voor dit rapport.